"Az
érzékenységnek nincs szüksége a gondolkodásra. Az érzékek befogadják
azt, ami történik, megragadják a pillanatot; ezért a gondolkodás a maga
előítéletével és véleményeivel inkább gátol. Ha a gondolkodás
bekapcsolódik az érzékelési folyamatokba, torzulást, érzéki csalódást
okoz, már nem előítéletek nélkül és tisztán látjuk a valóságot, hanem
válogatva, a gondolkodás irányvonalaihoz igazodva.
Durva
leegyszerűsítéssel élve, az érzékeny ember az értelem emberéhez képest
elfogulatlanul látja a valóságot, minden pillanatot a maga újdonságában
ragad meg, és a valóság kimeríthetetlen frissességében nyilvánul meg
előtte, sohasem unatkozik. Vegyünk egy példát. Az értelem azt mondja:
Miért sétáljak az erdőben? Már olyan sok sétát tettem az erdőben. Tudom,
hogy néz ki az erdő, ezért untat a séta. Az érzékeny ember is számos
sétát tett az erdőben, értelme mégsem mondja, hogy ismeri az erdőt, és
nem vonja le ebből a téves következtetést, hogy untatja az erdő, hanem
tapasztalta és nap mint nap újra tapasztalja, hogy érzékenysége
segítségével minden pillanatban újként éli át valamennyi ingert. A
pillanat új frissességével nyílik meg előtte. Látja, hogy feketerigó ül
egy drótkerítésen, figyeli a fecskék röptét, és a távolból varjúkárogást
hall. Már százszor látta és hallotta ezt, e pillanatban mégis új és
friss, eleven és szép az élmény. Az értelem embere ezt nem tudja
megérteni, mert számára ez nem "logikus", az érzékenyen megragadott
valóság azonban sohasem elcsépelt és unalmas. Ha az értelem néma, és az
érzékek megnyílnak, minden unalom, minden ami régi és ismert, füstként
szertefoszlik, és akkor megnyílik a lét érzékeny, meditatív és
szemlélődő állapota."
(Peter Lauster)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése