A  c s e n d   t i t k a i
Megjelent: Élet és Irodalom, 2003 augusztus 1.
                 
Különös
 a csend világa, különös mélységei, titkai, kincsei vannak, amiknek én 
magam még csak a tudója sem vagyok, titkok, amelyek én rajtam, 
tudatlanon, csak keresztüláramlanak, titkok, miket alighogy megsejtek, 
eszméletemen úgy nyilall át némelyik, akár holmi madár, amely a 
szivárvány minden színében pompázó délelőttön sem vet árnyékot, áttetsző
 madár, amelynek nincs szárnya, madár, amely csupa szárny s ismeretlenül
 is ott él minden vágyunkban, érzésünkben, gondolatunkban; meglehet, 
mindezek a teremtés titkos üzenetei, mik rajtam, tudatlanon, méltatlanul
 keresztüláramolva haszontalanul elvesznek, ismét titkokká töppednek, 
titkokká szürkülnek vissza, láthatatlan ajtóik visszacsukódnak holmi 
makacsul ismétlődő ostoba kopácsolástól; de hogyan is idézhetném s 
tárhatnám fel én e titkokat, távoli üzeneteket, ha nincs rá képességem, 
semmilyen lehetőségem: önként, a magam elszánásából, a magam erejéből 
hogy merülhetnék én alá sejtelmes mélységekbe, ősvilági kincsek mágikus 
birodalmába, én, akinek értelme éppen csak pislákol, akár a rosszul égő 
faggyúgyertya, melyet a legközönségesebb száj is kifújhat, tétova 
figyelésem hogy érhetne a tartományokig, szeretni, nem mondom, szeretném
 és akarnám, de az akaraterő itt magatehetetlen, meddő, a meghőkölő 
büszke értelemre pedig az alázat órái jönnek, a vezeklés sápasztó órái; a
 csend ritmusát ízlelem, úgy lehet patakcsörgedezésként szivárgó bárgyú 
ritmus ez, a kiüresedés ritmusa, amely szinte magától kínálkozik, s 
amely a gondolattalan lélekre vattaként rátelepülhet, lomhán a lomhára, 
akár gémberedett test ócska hintára, de máris hinta-palinta, kényelmes 
tingli-tangli, lebegés, üresjárat, és kell az üresjárat, a pihenés, a 
lélek önösszeszedése, észrevétlen, lassú szedelőzködése…Vakolatverő 
hang: “Hé, zárja el már azt a magnót!”…
                 
                            
Dadogok,
 dadogásba fulladok, csupán ezt akartam volna mégis elmondani, hogy 
milyen különös, áldott közeg a csend, s hogy valójában mindenhez csend 
kell; csendben születik az élet, csend (a másikra figyelés) a szerelem 
nélkülözhetetlen eleme, ez az az éltető meleg közeg, holmi örökös 
tohuvabohu, amely összeköti a sorsokat, csendben születik a gondolat, 
csend az a mikro-univerzum, amelyből a gondolat fölszökik a gázködkamrán
 s mikrorészecskeként átnyilall, csend (belső harmónia, nyugalom) kell 
az öleléshez, csend, de nem azbeszt csend, nem az atombomba steril 
csendje, hanem őserdők sejtelmes surrogással, növények susogó hangjaival
 telített csendje, csend, amely olyan, akár a harsogó eső a Bakonyban, 
szétfoszló égtájakkal két összebújó szerelmes szemében, vagy forróégövi 
dzsungel felszabadult niagara-harsogása, mikor üvegzöld-hófehér 
vízözönként rázúdul a nagyszemű trópusi eső, az életteremtő élet zsongva
 ujjongó, boldog felhőszakadása, a megújulás tobzódó tajtékzása, mikor a
 felhalmozódott hőség már olyan fokú, hogy önmaga nyugalmán túláradva 
gyönyörbe ível át, amely szerelmesek ölelkezéséhez hasonló, gyümölcsök 
édes túlcsordulásához gyönyörtől ájuló ínyen, csend, amelyben a Kozmosz 
elveszti vad ridegségét s közelivé, érzékelhetővé teszi az 
érzékelhetetlent, magát a létezést, a lelket keretező testet, a levegőt s
 megszünteti a tárgyakat elválasztó közöket, csend, amely áttöri a 
háború zsilipjeit és eltávolítja az erőszakot, csend, amely tavaszi 
viharként, virágfakasztó áradásként az önmagára találó emberi tudat 
dobhártyáin dörömböl, csend, amely a tudat ájulása, ájulásos 
feltámadása, iramlás, amely áthatja a Világegyetemet, s ugyanakkor – 
hogy az eszméltetés lehetővé váljék – megállítja az időt; érlelődő 
szőlőszemek aszú- és muskotályízű csendje, csend, amelyben a 
tökéletesedésre törő létezés voltaképpeni mivolta ütközik ki, 
szerelemben kiteljesedő mivolta, csókokba olvadó mozgások szakadatlan 
változatosságának egysége és azon belül valahol megfoghatatlanul a 
változatlanság képzete: a változatlanság érzékelése, mindenütt 
jelenvalósága, a figyelő tudat változatlansága, magáé a figyelésé, az 
eszméleté; a világ csak akkor válik létezővé, lehetségessé, amikor 
valami felfogja és érzékeli, tehát amikor valaki figyel a világra, 
márpedig ehhez csend kell: a változatlanság képét öltő maradandóságnak, 
ennek a szörnyű, boldog tévedésnek ebben áll a lényege, és ebben áll a 
csend varázsa, titka; a csend eszméletbontogatás, emlékköltögetés,  s 
miféle emlékeké, miféle sejtéseké, hova kell visszanyúlnunk, miféle 
elsüllyedt atlantiszokba, miféle sorsontúli mélybe, a feledésnek miféle 
mélységeibe, miféle szakadékok ezek, ahova már csak a tudatalatti tud 
alászállni, s ahonnan az eszmélet visszahőköl.
                 
                            
És
 hol székel ez az emlékeken túli, tudaton túli emlékezés, hol székel s 
mi őrizte meg, miféle szerv, a gének miféle titkos karavánja, az 
emlékezésnek miféle sejtelmes raktárai? Csupán a csend.
                 
                           
 Tán
 ezért hat így ránk a csend, mert az öntudatra eszmélés folyamatát 
elsősorban azok az élethelyzetek segítették elő, mikor az ember 
tétlenségre volt kárhoztatva.
(Grandpierre K. Endre)