A c s e n d t i t k a i
Megjelent: Élet és Irodalom, 2003 augusztus 1.
Különös
a csend világa, különös mélységei, titkai, kincsei vannak, amiknek én
magam még csak a tudója sem vagyok, titkok, amelyek én rajtam,
tudatlanon, csak keresztüláramlanak, titkok, miket alighogy megsejtek,
eszméletemen úgy nyilall át némelyik, akár holmi madár, amely a
szivárvány minden színében pompázó délelőttön sem vet árnyékot, áttetsző
madár, amelynek nincs szárnya, madár, amely csupa szárny s ismeretlenül
is ott él minden vágyunkban, érzésünkben, gondolatunkban; meglehet,
mindezek a teremtés titkos üzenetei, mik rajtam, tudatlanon, méltatlanul
keresztüláramolva haszontalanul elvesznek, ismét titkokká töppednek,
titkokká szürkülnek vissza, láthatatlan ajtóik visszacsukódnak holmi
makacsul ismétlődő ostoba kopácsolástól; de hogyan is idézhetném s
tárhatnám fel én e titkokat, távoli üzeneteket, ha nincs rá képességem,
semmilyen lehetőségem: önként, a magam elszánásából, a magam erejéből
hogy merülhetnék én alá sejtelmes mélységekbe, ősvilági kincsek mágikus
birodalmába, én, akinek értelme éppen csak pislákol, akár a rosszul égő
faggyúgyertya, melyet a legközönségesebb száj is kifújhat, tétova
figyelésem hogy érhetne a tartományokig, szeretni, nem mondom, szeretném
és akarnám, de az akaraterő itt magatehetetlen, meddő, a meghőkölő
büszke értelemre pedig az alázat órái jönnek, a vezeklés sápasztó órái; a
csend ritmusát ízlelem, úgy lehet patakcsörgedezésként szivárgó bárgyú
ritmus ez, a kiüresedés ritmusa, amely szinte magától kínálkozik, s
amely a gondolattalan lélekre vattaként rátelepülhet, lomhán a lomhára,
akár gémberedett test ócska hintára, de máris hinta-palinta, kényelmes
tingli-tangli, lebegés, üresjárat, és kell az üresjárat, a pihenés, a
lélek önösszeszedése, észrevétlen, lassú szedelőzködése…Vakolatverő
hang: “Hé, zárja el már azt a magnót!”…
Dadogok,
dadogásba fulladok, csupán ezt akartam volna mégis elmondani, hogy
milyen különös, áldott közeg a csend, s hogy valójában mindenhez csend
kell; csendben születik az élet, csend (a másikra figyelés) a szerelem
nélkülözhetetlen eleme, ez az az éltető meleg közeg, holmi örökös
tohuvabohu, amely összeköti a sorsokat, csendben születik a gondolat,
csend az a mikro-univerzum, amelyből a gondolat fölszökik a gázködkamrán
s mikrorészecskeként átnyilall, csend (belső harmónia, nyugalom) kell
az öleléshez, csend, de nem azbeszt csend, nem az atombomba steril
csendje, hanem őserdők sejtelmes surrogással, növények susogó hangjaival
telített csendje, csend, amely olyan, akár a harsogó eső a Bakonyban,
szétfoszló égtájakkal két összebújó szerelmes szemében, vagy forróégövi
dzsungel felszabadult niagara-harsogása, mikor üvegzöld-hófehér
vízözönként rázúdul a nagyszemű trópusi eső, az életteremtő élet zsongva
ujjongó, boldog felhőszakadása, a megújulás tobzódó tajtékzása, mikor a
felhalmozódott hőség már olyan fokú, hogy önmaga nyugalmán túláradva
gyönyörbe ível át, amely szerelmesek ölelkezéséhez hasonló, gyümölcsök
édes túlcsordulásához gyönyörtől ájuló ínyen, csend, amelyben a Kozmosz
elveszti vad ridegségét s közelivé, érzékelhetővé teszi az
érzékelhetetlent, magát a létezést, a lelket keretező testet, a levegőt s
megszünteti a tárgyakat elválasztó közöket, csend, amely áttöri a
háború zsilipjeit és eltávolítja az erőszakot, csend, amely tavaszi
viharként, virágfakasztó áradásként az önmagára találó emberi tudat
dobhártyáin dörömböl, csend, amely a tudat ájulása, ájulásos
feltámadása, iramlás, amely áthatja a Világegyetemet, s ugyanakkor –
hogy az eszméltetés lehetővé váljék – megállítja az időt; érlelődő
szőlőszemek aszú- és muskotályízű csendje, csend, amelyben a
tökéletesedésre törő létezés voltaképpeni mivolta ütközik ki,
szerelemben kiteljesedő mivolta, csókokba olvadó mozgások szakadatlan
változatosságának egysége és azon belül valahol megfoghatatlanul a
változatlanság képzete: a változatlanság érzékelése, mindenütt
jelenvalósága, a figyelő tudat változatlansága, magáé a figyelésé, az
eszméleté; a világ csak akkor válik létezővé, lehetségessé, amikor
valami felfogja és érzékeli, tehát amikor valaki figyel a világra,
márpedig ehhez csend kell: a változatlanság képét öltő maradandóságnak,
ennek a szörnyű, boldog tévedésnek ebben áll a lényege, és ebben áll a
csend varázsa, titka; a csend eszméletbontogatás, emlékköltögetés, s
miféle emlékeké, miféle sejtéseké, hova kell visszanyúlnunk, miféle
elsüllyedt atlantiszokba, miféle sorsontúli mélybe, a feledésnek miféle
mélységeibe, miféle szakadékok ezek, ahova már csak a tudatalatti tud
alászállni, s ahonnan az eszmélet visszahőköl.
És
hol székel ez az emlékeken túli, tudaton túli emlékezés, hol székel s
mi őrizte meg, miféle szerv, a gének miféle titkos karavánja, az
emlékezésnek miféle sejtelmes raktárai? Csupán a csend.
Tán
ezért hat így ránk a csend, mert az öntudatra eszmélés folyamatát
elsősorban azok az élethelyzetek segítették elő, mikor az ember
tétlenségre volt kárhoztatva.
(Grandpierre K. Endre)